Een dag in de onderbouw

De dag begint gezellig samen. We wijzen de helpende handen aan en bespreken de dag: welke dag het is, de datum, wie er aanwezig of afwezig is en wat we gaan doen. Een fijne start waarbij iedereen weet wat er op het programma staat.

Daarna gaan de kinderen rustig aan de slag met hun werkjes. De jongste kleuters werken vaak met zintuiglijk materiaal zoals de roze toren, de bruine trap of gekleurde cilinders. Daarnaast spelen ze in de huishoek, bouwhoek, met Kapla, de knikkerbaan, tekenfiguren of de boerderij. Naarmate kleuters ouder worden, kiezen ze ook werkjes rondom taal en rekenen. Het montessorimateriaal is speciaal ontworpen zodat kinderen zelfstandig kunnen werken: ze zien zelf waar het goed gaat en wat beter kan.

Tussendoor eten de kinderen een fruithapje. Dit moment plannen ze zelf in, afhankelijk van de beschikbaarheid van de acht eetplankjes. Na gebruik wassen en drogen ze hun plankje zelf af —een mooie oefening in zelfstandigheid en samenwerken.

Aan het einde van de ochtend spelen we buiten met de andere onderbouwklassen en de peuterklas, of we gaan gymmen. Tussen de middag eten de kinderen thuis of blijven ze over op school. Tijdens de overblijf is er volop ruimte om te spelen en te ontspannen.

‘s Middags gaat iedereen weer aan het werk. De kinderen geven de leidster een hand bij binnenkomst, pakken hun werkje van die ochtend of kiezen iets nieuws. Natuurlijk wordt er ook buiten gespeeld of gegymd.

Aan het einde van de werkperiode heeft ieder kind een taakje: samen zorgen we dat de klas netjes wordt opgeruimd. Alles gaat weer keurig in de kast, klaar voor de volgende dag. Bij het naar huis gaan geeft de leidster de kinderen een hand en controleert ze of ouders of verzorgers aanwezig zijn.

Tot morgen!

 

Ervaringen van de leerkracht

"Al meer dan tien jaar werk ik met veel plezier op Montessorischool Castricum. Wat ik bijzonder vind, is hoe kinderen in onze heterogene groepen elkaar helpen. De sfeer is zo fijn dat kinderen zich vrij voelen om hulp te vragen. Soms geeft een oudste kleuter spontaan een letterlesje aan een jongste kleuter —dat is zo mooi om te zien!

Het montessorimateriaal speelt een belangrijke rol bij ons op school. Na een uitleg van de leerkracht kunnen kinderen er zelf mee aan de slag. Het materiaal bevat een ingebouwde controle van de fout, waardoor kinderen meteen zien of iets niet helemaal klopt. Zo leren ze zelfstandig werken.

Na jaren in het reguliere onderwijs te hebben gewerkt, weet ik zeker dat ik het montessorionderwijs nooit meer wil verlaten!"

— Liedeke Kuipers, leerkracht Montessorischool Castricum