Het montessorimateriaal

Het montessorimateriaal is speciaal ontwikkeld om kinderen op een actieve manier te ondersteunen in hun leerproces. Het materiaal stimuleert kinderen om hun zintuigen te gebruiken en biedt kinderen de mogelijkheid om zelf te ontdekken en te leren. Een belangrijk kenmerk van dit materiaal is dat kinderen meteen merken als ze een fout maken, waardoor ze zelfstandig van hun fouten leren zonder dat ze gecorrigeerd hoeven te worden door een volwassene.

De Voorbereide Omgeving

In het montessorionderwijs speelt de ‘voorbereide omgeving’ een centrale rol. We creëren een leeromgeving die kinderen stimuleert om zelf initiatief te nemen, nieuwe dingen te ontdekken en hun grenzen te verleggen. Dit doen we door:

  • Ruimtes die aantrekkelijk en verzorgd zijn.
  • Meubels die bewegingsvrijheid voor kinderen bevorderen.
  • Specifieke hoeken voor verschillende activiteiten, zoals een bouwhoek, schilderhoek, leeshoek en huishoek.
  • Kinderen kunnen op kleedjes op de grond werken, zodat ze zich comfortabel voelen.
  • Materialen zijn geordend in lage, open kasten die goed zichtbaar zijn voor de kinderen, zodat ze zelf kunnen kiezen.
De onderbouw

In de onderbouw ligt de focus op lichamelijke en zintuiglijke ontwikkeling, taal, muziek en sociale vaardigheden. De jongste kleuters werken voornamelijk met materiaal dat hun zintuigen prikkelt. Kinderen die eraan toe zijn, kunnen ook beginnen met rekenen en letters. Buitenspelen is een belangrijk onderdeel van de ontwikkeling, omdat het bijdraagt aan de sociale, motorische en zintuiglijke ontwikkeling van de kinderen.

De middenbouw

In de middenbouw ligt de nadruk op lezen, schrijven, taal en rekenen. Het montessorimateriaal wordt ingezet om kinderen te ondersteunen bij het oefenen van deze vaardigheden. Ook hier werken kinderen op hun eigen tempo en op een manier die bij hen past. We stimuleren hen om verder te ontwikkelen in hun werkhouding, doelgericht te werken en zelfstandig opdrachten uit te voeren.

De bovenbouw

In de bovenbouw krijgen kinderen les in alle basisvakken en ontwikkelen ze steeds meer zelfstandigheid. Ze maken werkstukken, houden spreekbeurten en werken met digitale middelen zoals laptops en tablets. Omdat de kinderen in de bovenbouw beter in staat zijn om abstract te denken, wordt er minder gebruikgemaakt van montessorimateriaal. De focus ligt op het ontwikkelen van planning, verantwoordelijkheid en het overzien van de gevolgen van hun keuzes, zodat ze goed voorbereid zijn op het voortgezet onderwijs.